„TŘÍDA, VE KTERÉ SE STÁLE NĚCO DĚJE A KAŽDÝ DEN JE DOBRODRUŽSTVÍM“
O třídě „Sluníček“
Jsme heterogenní třída pro děti ve věku 3–6 let s kapacitou 20 dětí. Dáváme důraz na laskavou atmosféru, jasná pravidla a podporu individuálních potřeb každého dítěte.
Některé děti, již mateřskou školu navštěvovaly dříve ve třídě „Sluníček“ nebo „Kuřátek“. Jiné děti vstupují do mateřské školy poprvé, a tak postupně procházejí fází adaptace. Starší děti navazují na předchozí zkušenosti a všichni společně objevujeme svět.

Prostor třídy
Naše třída má část se stolečky a židličkami pro klidné činnosti, tvoření a stolování. Na koberci je prostor pro volnou hru, pohyb a společné aktivity. Po obědě děti odpočívají na matracích, které si chystají v prostoru na koberci, respektujeme individuální potřebu klidu i postupného vstávání.

Hra jako cesta k dovednostem
Po adaptaci na nové prostředí se zaměřujeme na sebeobsluhu, hygienické návyky a respektování zásad společného soužití s ostatními dětmi. Ke všem činnostem přistupujeme s ohledem na věk a individuální možnosti dětí. Učíme se rozpoznávat a pojmenovávat emoce a řídit se pravidly, která společně ve třídě s dětmi utváříme.

Výtvarnými aktivitami, poslechem hudby, zpěvem a hrou na rytmické nástroje rozvíjíme dětskou tvořivost i vztah k hudbě. Hry s mluvidly a jazykové hry, dramatizace, práce s obrázky a se slovy podporují slovní zásobu a komunikační dovednosti.

Důležitý je pro nás přirozený pohyb, denně cvičíme a chceme chodit ven za každého počasí. Jednou týdně využíváme tělocvičnu se cvičebním náčiním v prostoru MŠ.

Důležitá je i volná hra dětí v připraveném a podnětném prostředí, kdy výběr hry je svobodný. V ranním kruhu se učíme komunikaci a sebereflexi, používáme hodnoticí otázky, trénujeme paměť básněmi a písněmi, zařazujeme preventivní logopedické chvilky. Rozvíjíme porozumění slyšenému textu při poslechu pohádek.

Příprava předškoláků
V posledním roce docházky děti připravujeme na školu hravou formou, úkoly pro předškoláky a pracovními listy. Navazujeme a rozvíjíme dosud získané znalosti a dovednosti.
Program každého dne vychází z třídního vzdělávacího plánu a průběžně reaguje na individuální potřeby a podněty dětí.

Podle čeho ve školce žijeme?
Základní hodnotou je bezpečí a vzájemné respektování.
Třídní pravidla si děti osvojují a vytvářejí společně s podporou učitelky. Děti samy postupně chápou, proč jsou důležitá a k čemu slouží, např.:
- Nasloucháme si. Když mluví druhý, poslouchám, a potom i ostatní budou naslouchat mně.
- Mluvíme klidně a umíme se ozvat. Nekřičíme, mluvíme klidně, nebojíme se říct, co chceme nebo se nám něco nelíbí. Požádám o pomoc ve chvíli, kdy na řešení moje síly nestačí – požádat o pomoc je v pořádku.
- Prosím a děkuji. O pomoc prosíme slušně a za pomoc děkujeme – pak si rádi vyhovíme.
- Práce s emocemi. Při hrách prožíváme své emoce, učíme se je rozpoznat a pojmenovat.
- Domluva místo rukou. Při sporech se nejdřív zkoušíme domluvit, protože řešení sporů rukama bolí a nepomáhá porozumění.
- Zkusím to sám, pak požádám o pomoc. Když mi něco nejde, poprosím paní učitelku nebo starší kamarády o pomoc, ale nejdříve se všechno snažím zkusit sám.
- Po hře uklízíme. Hračky vracíme tam, kam patří, aby na nás příští den zase čekaly a my si s nimi mohly hrát.
- Chráníme, co máme. Pečujeme o hračky i prostředí třídy, aby nám tu bylo dobře.
- Tvořivé ručičky. Tvoříme, učíme se správně držet tužku a štětec, seznamujeme se s různými výtvarnými technikami.
- Odpočíváme ohleduplně. Po obědě odpočíváme na lehátkách a respektujeme individuální potřebu klidu i postupného vstávání.
Děti si pravidla osvojují postupně, přiměřeně věku a schopnostem. Děkujeme, že stejná pravidla podporujete i doma.
Prosíme, komunikujte s paní učitelkami, pokud by Vaše dítě cokoli trápilo.
S láskou pečujeme o to nejcennější, co máte, a to jsou Vaše děti, tak si přejeme, ať na třídu Sluníček vzpomínají s radostí v srdci.
