„TŘÍDA, VE KTERÉ SE STÁLE NĚCO DĚJE A KAŽDÝ DEN JE DOBRODRUŽSTVÍM“

slunickaO třídě „Sluníček“

Jsme heterogenní třída pro děti ve věku 3–6 let s kapacitou 20 dětí. Dáváme důraz na laskavou atmosféru, jasná pravidla a podporu individuálních potřeb každého dítěte.

Některé děti, již mateřskou školu navštěvovaly dříve ve třídě „Sluníček“ nebo „Kuřátek“. Jiné děti vstupují do mateřské školy poprvé, a tak postupně procházejí fází adaptace. Starší děti navazují na předchozí zkušenosti a všichni společně objevujeme svět.

image003

 

Prostor třídy

Naše třída má část se stolečky a židličkami pro klidné činnosti, tvoření a stolování. Na koberci je prostor pro volnou hru, pohyb a společné aktivity. Po obědě děti odpočívají na matracích, které si chystají v prostoru na koberci, respektujeme individuální potřebu klidu i postupného vstávání.

image005

 

Hra jako cesta k dovednostem

Po adaptaci na nové prostředí se zaměřujeme na sebeobsluhu, hygienické návyky a respektování zásad společného soužití s ostatními dětmi. Ke všem činnostem přistupujeme s ohledem na věk a individuální možnosti dětí. Učíme se rozpoznávat a pojmenovávat emoce a řídit se pravidly, která společně ve třídě s dětmi utváříme.

image007

 

Výtvarnými aktivitami, poslechem hudby, zpěvem a hrou na rytmické nástroje rozvíjíme dětskou tvořivost i vztah k hudbě. Hry s mluvidly a jazykové hry, dramatizace, práce s obrázky a se slovy podporují slovní zásobu a komunikační dovednosti.

image009

 

Důležitý je pro nás přirozený pohyb, denně cvičíme a chceme chodit ven za každého počasí. Jednou týdně využíváme tělocvičnu se cvičebním náčiním v prostoru MŠ.

image011

 

Důležitá je i volná hra dětí v připraveném a podnětném prostředí, kdy výběr hry je svobodný. V ranním kruhu se učíme komunikaci a sebereflexi, používáme hodnoticí otázky, trénujeme paměť básněmi a písněmi, zařazujeme preventivní logopedické chvilky. Rozvíjíme porozumění slyšenému textu při poslechu pohádek.

image013

 

Příprava předškoláků

V posledním roce docházky děti připravujeme na školu hravou formou, úkoly pro předškoláky a pracovními listy. Navazujeme a rozvíjíme dosud získané znalosti a dovednosti.

Program každého dne vychází z třídního vzdělávacího plánu a průběžně reaguje na individuální potřeby a podněty dětí.

image015

 

Podle čeho ve školce žijeme?

Základní hodnotou je bezpečí a vzájemné respektování.

Třídní pravidla si děti osvojují a vytvářejí společně s podporou učitelky. Děti samy postupně chápou, proč jsou důležitá a k čemu slouží, např.:

  • Nasloucháme si. Když mluví druhý, poslouchám, a potom i ostatní budou naslouchat mně.
  • Mluvíme klidně a umíme se ozvat. Nekřičíme, mluvíme klidně, nebojíme se říct, co chceme nebo se nám něco nelíbí. Požádám o pomoc ve chvíli, kdy na řešení moje síly nestačí – požádat o pomoc je v pořádku.
  • Prosím a děkuji. O pomoc prosíme slušně a za pomoc děkujeme – pak si rádi vyhovíme.
  • Práce s emocemi. Při hrách prožíváme své emoce, učíme se je rozpoznat a pojmenovat.
  • Domluva místo rukou. Při sporech se nejdřív zkoušíme domluvit, protože řešení sporů rukama bolí a nepomáhá porozumění.
  • Zkusím to sám, pak požádám o pomoc. Když mi něco nejde, poprosím paní učitelku nebo starší kamarády o pomoc, ale nejdříve se všechno snažím zkusit sám.
  • Po hře uklízíme. Hračky vracíme tam, kam patří, aby na nás příští den zase čekaly a my si s nimi mohly hrát.
  • Chráníme, co máme. Pečujeme o hračky i prostředí třídy, aby nám tu bylo dobře.
  • Tvořivé ručičky. Tvoříme, učíme se správně držet tužku a štětec, seznamujeme se s různými výtvarnými technikami.
  • Odpočíváme ohleduplně. Po obědě odpočíváme na lehátkách a respektujeme individuální potřebu klidu i postupného vstávání.

Děti si pravidla osvojují postupně, přiměřeně věku a schopnostem. Děkujeme, že stejná pravidla podporujete i doma.

Prosíme, komunikujte s paní učitelkami, pokud by Vaše dítě cokoli trápilo.

S láskou pečujeme o to nejcennější, co máte, a to jsou Vaše děti, tak si přejeme, ať na třídu Sluníček vzpomínají s radostí v srdci.

image017