Základním posláním mateřské školy je podporovat zdravý tělesný, psychický i sociální vývoj dítěte a vytvářet optimální podmínky pro jeho individuální osobnostní rozvoj, v návaznosti na jeho výchovu v rodině a ve spolupráci s ní.
Dnešní mateřská škola je umístěna v rozlehlé dvoupodlažní budově přizpůsobené po všech stránkách potřebám předškolních dětí.
V budově mateřské školy jsou umístěna tři oddělení. Děti jsou rozděleny do tří tříd, s ohledem na potřeby a zájem dětí. Ve třídě Kuřátek jsou nejmladší děti, zpravidla tříleté a některé i netříleté. Zbylé dvě třídy jsou heterogenní, určené pro děti ve věku 3-6(7) let.
Provoz mateřské školy je v současné době stanoven od 6,15 do 16,15 hodin.
1. oddělení „KUŘÁTKA“ navštěvují děti od 2,5-3 let do 3,5 let.
Třída je umístěná v přízemí. Od třídy „Sluníček“, která se také nachází v přízemí, je oddělená shrnovacími dveřmi, takže v případě potřeby je možné obě třídy spojit.
Třída je svým vybavením a hračkami a pomůckami přizpůsobená potřebám malých dětí, které třídu navštěvují. Jako jediná ze tříd má pro děti stálou ložnici, aby děti měly své stálé místo, kde se cítí v bezpečí a v pohodě.
Z podobného důvodu mají děti hračky a pomůcky označené pomocí fotek a obrázků. Označené mají i židličky, aby děti měly své stálé místo, což děti v tomto věku potřebují.
Na začátku docházky dětí do mateřské školy je hlavním cílem adaptace dětí, seznámení s režimem dne, sebeobsluhou, hygienou. Později se podobně jako u dalších dětí snažíme dle možností o výchovně vzdělávací činnosti, spíše zaměřené na skupinové a individuální činnosti, ale postupně začínáme s dětmi frontální.
(bližší informace viz. třída „Kuřátek“)
2. Oddělení „SLUNÍČKA“ navštěvují děti 3-6-7 let
Třída je umístěná v přízemí. Od třídy „Kuřátek“, která se také nachází v přízemí, je oddělená shrnovacími dveřmi, takže v případě potřeby je možné obě třídy spojit.
Třída je svým vybavením a hračkami a pomůckami přizpůsobená potřebám dětí různého věku.
Třída má menší prostory, než třída Včelek, která se nachází v prvním patře, ale vzhledem k tomu, že zde je méně dětí, je možné se dětem více věnovat individuálně. V této třídě se více, než v jiných zaměřují na přírodu a její poznávání například pozorováním rybiček v akvárku.
Snažíme se, aby se učitelky ve třídě co nejvíce překrývaly, aby bylo možné v případě potřeby dělit práce se staršími a mladšími dětmi.
Předškolní děti, pokud je třeba, používají třídu se stolečky, kde se střídají s předškoláky ze třídy Včelek, aby měly více klidu na přípravu na školu.
(bližší informace viz. třída „Sluníček“)
3. oddělení „VČELKY“ od 3 do 6-7 let.
Třída je umístěná v prvním patře. Prostorově se jedná o největší třídu v naší mateřské škole. Zabírá převážnou část celého patra.
Třída je svým vybavením a hračkami a pomůckami přizpůsobená potřebám dětí různého věku.
Třída má větší prostory, než třída Sluníček, která se nachází v přízemí. Tuto třídu vzhledem k její velikosti navštěvuje nejvíce dětí.
Snažíme se, aby se učitelky ve třídě co nejvíce překrývaly, aby bylo možné v případě potřeby dělit práce se staršími a mladšími dětmi.
Předškolní děti, pokud je třeba, používají třídu se stolečky, kde se střídají s předškoláky ze třídy Sluníček, aby měly více klidu na přípravu na školu.
(bližší informace viz třída „Včelek“)
Snažíme se, aby vybavením i možnostmi nebyly znevýhodněny děti ani z jedné třídy a aby každá měla svoje specifika, ale v souhrnu se všem dětem ve školce žilo dobře, byly spokojené a připravené na vstup do života a školy stejně, ať jdou do školy z jakékoliv třídy.
Třídy mateřské školy jsou světlé a prostorné. Svým prostorem i vybavením dávají dětem široké možnost k všestranným hrám a činnostem k rozvoji jejich osobnosti. Vybavení hračkami, pomůckami, materiály a různými doplňky odpovídá počtu dětí i jejich věku. Podle možnosti jsou průběžně obměňovány a doplňovány. Vše je umístěno tak, aby bylo pro děti volně dostupné a mohly si vše samostatně brát i uklízet. Všechny prostory jsou přizpůsobeny dětské zvídavosti a všem jejich potřebám.
Vybavení v mateřské škole se snažíme přizpůsobovat i moderním trendům ve výchově a vzdělání dětí a chceme jít s dobou. Proto jsme postupně do mateřské školy pořídili nejdříve jednu interaktivní tabuli a k ní i vzdělávací programy.
Protože ale interaktivní tabule byla umístěná v prvním patře. Protože se ukázalo jako problematické, aby k programům měly stejný přístup i děti z tříd v přízemí, tak jsme postupně pořídili do každé třídy interaktivní tablety a později pomocí dotací z evropských peněz ještě druhou interaktivní tabuli, na které lze používat stejné vzdělávací programy jako na první tabuli.
Také jsme do všech tříd podle věku a schopností dětí z dané třídy zakoupili robotické hračky.
V prvním patře jsme vybavili část třídy tělocvičným nářadím a využíváme ji pro všechny třídy jako tělocvičnu. Také ji využíváme v případě, kdy máme společnou kulturní nebo jinou akci pro děti z celé mateřské školy.
Vybavení školy doplňuje školní zahrada. Mezi hlavní vybavení zahrady patří pískoviště zakryté plachtou, dřevěný domeček a kovové i dřevěné průlezky a houpačky, dráha pro jízdu na dětských vozidlech (odrážedlech, koloběžkách a podobně).
Zařízení školní zahrady je průběžně doplňováno a obměňováno podle potřeby a finančních možností. Zahrada je využívaná hlavně v dopoledních hodinách, v dnech s pěkným počasím i odpoledne a v průběhu celého dne.
Pomocí schodiště z balkónu tříd v přízemí (Kuřátka a Sluníčka) je zahrada spojena s budovou školy. Děti tak mohou používat sociální zařízení v budově školy.
V poslední době jsme školní zahradu dovybavili přenosným mlhovištěm, které je hojně využíváno hlavně v horkých letních dnech, vodními koryty, novými dětskými lavičkami a stolky, novými venkovními hračkami.